SISTEM RADIO AUTOMAT DE IDENTIFICAREA NAVELOR

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (4 voturi, medie: 4,50 din 5)
Se încarcă...

SISTEM RADIO AUTOMAT DE IDENTIFICAREA NAVELOR

”Analiza și testarea liniei de emisie în cablul coaxial al emițătorului”

    Scurtă prezentare.

În cei 20 de ani de activitate în cadrul CTCE Brăila – Centrul Teritorial de Calcul Electronic – am colaborat cu multe unități economice și instituții. O colaborare directă, contractuală, a fost și cu IIRUC – Intreprinderea de Intreținere și Reparații Utilaje de Calcul (service) – cu specialiști profilați pe grup / tipuri de echipamente la care să se realizeze operațiunile necesare menținerii funcționalității. După 26 de ani de la plecarea mea din CTCE am primit un apel pe adresa mea de contact din site-ul personal https://colonati.wordpress.com de la un fost colaborator din echipa IIRUC, actualul ofițer tehnic de marină, Cornel Drăgan. În activitatea sa profesională avea nevoie de un ajutor privind construcția proiectului de diplomă pentru obținerea unui atestat RO necesar recunoașterii internaționale. Proiectul ales a fost bornat pe ”SISTEM RADIO AUTOMAT DE IDENTIFICAREA NAVELOR” și în subsidiar pe un aspect de ”finețe” și cunoașterea unor fenomene radio ”Analiza și testarea liniei de emisie în cablul coaxial al emițătorului”. Dacă în prima parte de cunoașterea echipamentelor de navigație și a operării acestora Cornel era expert, în partea a doua, cea a fenomenelor electrice radio, măsurători, calcule și interpretarea rezultatelor a avut nevoie de sprijinul comunității radioamatorilor YO. Pentru realizarea proiectului i s-a pus la dispoziție o documentație specifică acestei probleme cu care a realizat un proiect remarcabil și a elucidat, pentru competență proprie, una din problemele ”radio” de mare importanță în siguranța navigației actuale. La prima vedere poate să apară ca o problemă banală, simplă, dar care necontrolată la timp poate să producă evenimente mari, neplăcute în viața reală. În actuala postare sunt anexate proiectul și prezentarea .pptx a acestuia. Veți fi plăcut impresionați de povestea ”fascinantă” a evoluției comunicațiilor radio în asigurarea securității transporturilor navale, postată cu acordul lui Cornel, de către prietenul vostru YO4UQ – Cristian.

                Cine este Cornel Drăgan? După susținerea proiectului am primit, la solicitarea mea, din partea lui Cornel un email cu o scurtă prezentare pe care să o anexez la cele două expuneri pe tema comunicațiilor radio în aspectele de siguranța navigației.

Buna dimineata,

Ma bucur pentru aprecierea acordata. Nu am date personale deosebite – nascut in Galati 22 mai 1962. Am absolvit prima facultate in 1988 la Faculatea de Electromecanica din Galati dupa care am intrat in trupa IIRUC Galati – ce vremuri si ce oameni ! Atunci am prezentat un proiect de diploma apreciat in mediul universitar, un dispozitiv de depanare echipamente periferice, la care mentor a fost d-l Susnea – seful Laboratorului IIRUC din Galati. In 2004 an decis sa plec din tara – din aceleasi motive care sunt actuale si astazi – pe nave de croaziera. Diploma de facultate mi-a deschis portile occidentului „putrefact”, dar a trebuit sa incep cu functia cea mai de jos, pe nave de croaziera Carnival. Am urcat repede toate „treptele electrice”, iar in 2007 am trecut la un nivel superior de tehnologie, clasa si stil, la compania Royal Caribbean. Din 2010 misiunea mea pe nava Freedom of the Seas este de a raspunde de buna functionare a echipamentelor electronice de la bord, cele mai importante fiind desigur, echipamentele de navigatie. Am avut posibilitatea ca eu si familia sa vizitam locuri de vis, de neimaginat atat cat am fost in tara – majoritatea insulelor din Marea Caraibelor, NASA si Cape Canaveral, Marea Mediterana, etc. Companiile respective mi-au asigurat pregatirea de specialitate, astfel ca am urmat multe cursuri tehnice in multe locatii din Europa si USA, la sediul marilor producatori de echipamente navale. De mentionat cursul de comunicatii prin satelit din San Francisco si training pentru echipamente radar la sediul Sperry din Copenhaga. Dupa amendamentele IMO de la Manila, conform carora trebuie sa detin documente de navigator eliberate de Autoritatea Navala Romana, am absolvit UMC, urmand sa obtin si brevetul ETO. Din activitatea de la bordul navei si cea de la facultatea de marina, a rezultat proiectul de diploma referitor la un echipament de pe nava  – AIS Automatic Identification System. Lucrarea scrisa e destul de stufoasa, din dorinta ca cititorul sa inteleaga cat mai bine importanta acestui echipament de navigatie. Sper ca dupa lecturare, sa obtin si din partea dvs. o nota buna, mai ales la partea de calcule !!

Cu multa stima, Cornel Dragan.

Citez din lucrarea lui Cornel la pag. 64:

”În continuare, am imaginat câteva situații ce pot apărea în exploatarea unui echipament AIS, referitor la calitatea emisiei în antenă și cum se pot rezolva. Pentru înțelegerea fenomenelor din domeniul RF, am apelat la comunitatea radioamatorilor. Pe baza recomandărilor și îndrumărilor primite, am procedat la câteva lucrări practice la bordul navei, atât pentru analiza și observarea fenomenelor ce apar în transmisia radio VHF pe cablul coaxial cât și pentru testarea emisiei și pierderilor de putere pentru un transceiver AIS în diferite situații. Urmează câteva calcule referitoare la atenuarea semnalului în cablul coaxial, calculul reflexiilor de semnal precum și pierderile de putere datorate acestora: Am folosit pentru testare, două segmente de cablu coaxial – unul de 30 m (aproximativ egal cu lungimea traseului instalat pe nava unde activez) și alt segment de 100 m.  Frecvențele injectate au fost de 160 MHz – apropiată de frecvențele utilizate în transmisia transceiverului AIS R4 Saab, și frecvența de 200 MHz, pentru a observa puternica atenuare a semnalului la creșterea frecvenței.”  Detalii despre toată acestă activitate și rezultatele obținute în lucrările anexate.

Așa arată în timp real mișcarea navelor în lungul costelor Europei.

Drăgan_Cornel_Marian_Proiect_Licență_Complet

Sistem de identificare automata a navelor AIS

 

Comentariile sunt închise.